L’ESTÀTUA DE COLÓN, LES PLAQUES I ELS CONTEXTOS

 

 

1.

Els qui diuen que no cal desmuntar o enretirar l’estàtua de Colón, però sí que s'ha de posar una placa que expliqui el context històric, com Ada Colau, haurien de saber que les plaques que contextualitzen també estan carregades d’ideologia.

 

En aquest cas, potser caldrien dues plaques, pel cap baix: una que expliqui que Colón va iniciar una operació que va suposar l’assimilació o, pitjor, l’assassinat de la població indígena del continent americà. I una altra que expliqui: 1) per què ara sí que cal posar una placa contextualitzadora, i no abans?; i 2) per què els qui proposen contextualitzar la figura de Colón a Barcelona no fan que els seus socis al parlament espanyol activin iniciatives similars per tot l’estat espanyol?

 

2.

Els qui diuen que “desmuntar l’estàtua de Colom seria una bona mesura”, com Jéssica Albiach, diputada al parlament de Catalunya pels Comuns, seria bo que expliquessin per què la seva formació va votar en contra, els anys 2016 i 2018, d’una iniciativa idèntica que van presentar a l’Ajuntament de Barcelona el grup CUP-Capgirem Barcelona.

 

Aquelles propostes no solament no van prosperar, sinó que gent de tot l’orbe ideològic, també gent molt presumptament esquerrenosa, van fer befa d’aquella iniciativa.

 

Si es posa una placa contextualitzadora, seria de justícia recordar que hi havia una formació política que ja fa anys va posar en qüestió la legitimitat de la figura de Colón i, de l'estàtua que l'honorifica. I que es va quedar sola, no hi va haver ni la intenció de col·locar una misèrrima placa.

 

3.

Els qui esteu d’acord amb la retirada de l’estàtua de Colón (o amb què Lo que el viento se llevó porti a partir d’ara un rètol previ que contextualitzi la visió edulcorada de l’esclavisme en el Hollywwod clàssic), no hauríeu de tornar a trepitjar el museu del Prado, entre tants i tants museus del món: gran part de la pintura que s’hi exposa foren encàrrecs o compres de reis, nobles, burgesos o eclesiàstics que gaudien amb el món injust que allà es representa.

 

O, almenys, hauríeu d’exigir que al costat de cada quadre de les corts monàrquiques o de l’església inquisitorial, hi hagi unes cartel·les on s’expliqui la vilesa dels personatges allà representats i la submissió dels artistes que els van representar.

 

Tampoc estaria malament que davant de segons quines obres, els visitants poguessin proferir insults altisonants. Jo proposo fer-ho davant de tots els retrats eqüestres de la història.

 

4.

Potser tots hauríem de demanar que, d’una vegada i per sempre, es deixin de col·locar plaques que informen de la presència d’un polític (o d’un monarca que mai ningú no ha votat) en la inauguració d’un monument, edifici o instal·lació. Ja sabem que, indefectiblement, aquells personatges seran condemnats per la història. (Algú sap quantes plaques en què surt el nom de Jordi Pujol hi ha per tot Catalunya?)

 

Com a mesura preventiva, al costat de la placa oficial i institucional ja es podria posar en el mateix moment una placa suplementària en què s’avisi que la placa del costat està subjecte a rectificacions posteriors.

 

5.

I si, almenys, poguéssim fer gargots sobre aquestes plaques?  Tindríem creacions contemporànies sobre un suport que no val absolutament res. Les plaques que hi ha repartides per Catalunya i Espanya esmenten noms de corruptes i malparits de tota mena. Per més normals i contextualitzades que les trobem.

  1. Alger
    | Respon

    Bravo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *